Prowadzenie szkoleń nie jest tylko domeną trenerów ale przede wszystkim dotyczy wszystkich menedżerów, którzy dzielą się wiedzą ze swoimi pracownikami lub współpracownikami w ramach procesu szkoleniowego.
Praca trenera menedżera jest mocno skoncentrowana na rozwoju kompetencji jego pracowników przez stosowanie narzędzi trenerskich.
Ja w mojej pracy, wtedy kiedy wchodzę w rolę trenera lub prowadzącego zajęcia na uczelni korzystam z narzędzi i metod trenerskich. Te metody to mini wykład, prezentacja metodą Pecha Kucha, zadania indywidualne i grupowe, dyskusja moderowana przez prowadzącego, studium przypadku.
Wszystkie szkolenia prowadzone są wg. cyklu David A. Kolba amerykańskiego eksperta z zakresu metod nauczania.
Sam cykl jest prowadzony wg. wskazówek zegara i podzielony na 4 części:
Doświadczenie
(trenera lub uczestników) – sięgamy
do pamięci, aby przypomnieć sobie sytuacje, które są związane z
tematem szkolenia. To doświadczenia z przeszłości, które mają
zbudować przyszłość.
Teoria
(wiedza) –
tworzymy wspólną teorię (wraz z tym co ma do przekazania trener)
na podstawie doświadczenia, wniosków (refleksji), co daje możliwość
korzystania z niej w przyszłości.
Praktyka
(planowanie)
– każdy z uczestników znajduje własne zastosowanie w konkretnej
sytuacji poza szkoleniem lub też już na szkoleniu.
Teoria
(wiedza)
– tworzymy wspólną teorię (wraz z tym co ma do przekazania
trener) na podstawie doświadczenia, wniosków (refleksji), co daje
możliwość korzystania z niej w przyszłości.
Praktyka
(planowanie)
– każdy z uczestników potrafi znaleźć własne zastosowanie
zgodnie z przyswojoną wiedzą w konkretnej sytuacji i użyć do tego
swoich kompetencji.
Całość dobrze zaprojektowanego i przeprowadzonego procesu szkoleniowego powinna zakończyć się ewaluacją.
Jeżeli chcesz zostać trenerem – zapraszamy na szkolenie trenerskie.